تبلیغات
Sounds - ادگارد وارز : پدر موسیقی الکترونیک
 
Sounds
صفحه نخست            تماس با مدیر            پست الکترونیک           RSS            ATOM
ادگارد ویکتور چارلز وارز Edgard Victor Charles Varèse ، آهنگساز فرانسوی الاصل، در 22 دسامبر سال 1883 متولد شد و در ششم نوامبر 1965 چشم از جهان فرو بست. وارز مخترع واژه "نوای سازمان یافته" در موسیقی است، بدین معنا که آهنگ ها و طنین های متفاوت می توانند با یکدیگر در یک گروه قرار بگیرند و ترکیب صوتی جدیدی بوجود بیاورند. به کارگیری ادوات مدرن موسیقی و منابع الکترونیک سبب شد لقب "پدر موسیقی الکترونیک" را به او نسبت دهند و از او به عنوان " هنرمندی فرا زمینی در تولید اصوات " یاد کنند. در حقیقت وارز دمنده روح به کالبد موسیقی الکترونیک است که از فعالیت های برجسته او می توان به تلاش هایش در احیای مجدد واژه "Idee-fixe " در موسیقی اشاره نمود، این واژه اولین بار توسط "Hector Berlioz" آهنگساز فرانسوی مطرح شده بود. آغاز فعالیت
ادگارد ویکتور چارلز وارز در 22 دسامبر سال 1883 در شهر پاریس متولد شد، چند هفته پس از تولد والدینش او را نزد خانواده عموی بزرگش در شهر کوچکی به نام Villars در نزدیکی فرانسه فرستادند. در آنجا او وابستگی عمیقی به پدربزرگش Claude Cortot پیدا کرد که به نوعی جایگزین کمبود عاطفی اش در غیاب والدین شد.

در حقیقت وارز از همان سال های نخستین نسبت به پدر احساس کینه داشت و به تدریج با گذشت سالیان متمادی به نوعی خصومت بدل شد. در سال 1893 پدر و مادرش او را وادار به بازگشت نزد خانواده و زندگی در شهر Turin ایتالیا نمودند. او در آن شهر برای اولین بار به طور جدی به فراگیری موسیقی در هنرستان موسیقی Turin پرداخت. وارز از زندگی در ایتالیا احساس آرامش نمی کرد و کینه اش نسبت به پدر به این احساس بیشتر دامن می زد. سرانجام در سال 1903 به قصد زندگی در پاریس خانواده اش را ترک نمود.

از سال 1904 او در مدرسه موسیقی Schola Cantorum به تحصیل موسیقی مشغول شد و پس از آن به همراه Charles Widor آهنگساز و نوازنده مشهور فرانسوی در کنسرواتوار پاریس به تحصیل در رشته آهنگسازی ادامه داد. اولین اثرش که توسط ارکستر اجرا شد Rhapsodie romane در سال 1906 بود. او در سال 1908 به برلین نقل مکان کرده در آنجا با هنرپیشه ای به نام Suzanne Bing ازدواج نمود که ثمره اش یک فرزند بود؛ در سال 1913 از همسرش جدا شد.

طی این سال ها او با افرادی چون Satie : آهنگساز و نوازنده پیانو؛ Debussy : آهنگساز و Busoni : آهنگساز، نوازنده پیانو و رهبر ارکستر؛ آشنا شد که تاثیر بسیاری بر شخصیت هنری او به جا گذاشتند. اولین اجرای وارز در برلین در سال 1910 پس از اخراجش از ارتش فرانسه طی جنگ جهانی اول چندان موفقیت آمیز نبود. پس از آن در سال 1915 به آمریکا رفت و در سال 1917 اولین اجرایش را در این کشور با رهبری قطعه ای از Berlioz به نمایش گذاشت.

زندگی در آمریکا
در اولین سال های اقامتش در آمریکا، با فعالان و دست اندرکاران عرصه موسیقی این کشور آشنا شد و اندوخته هایش در زمینه ادوات موسیقی الکترونیک و رهبری ارکستر را گسترش داد و ارکستر New Symphony را تاسیس نمود. در همین سالها بود که او کار بر روی ساخت اولین قطعه اش Amériques را در آمریکا آغاز نمود، این اثر در سال 1921 به اتمام رسید. در این اثنی وارز با Carlos Salzedo، آهنگساز و نوازنده چنگ فرانسوی الاصل ملاقات کرد و همراه او انجمن بین المللی آهنگسازان را بنیان گذاری نمود، این انجمن به اجرای آثار جدید آهنگسازان آمریکایی و اروپایی اختصاص داشت.

بسیاری از آثار ارکستری وارز به منظور اجرا در این انجمن ساخته شده، علی الخصوص در نیمه اول دهه 1920 که او آثار چون Offra، Hyperprism ، Octandre و Intégrales را خلق نمود. در سال 1926 او تبعیت کشور آمریکا را بدست آورد.

زندگی در پاریس
در سال 1928، وارز به پاریس بازگشت تا یکی از بخش های Amériques را تغییر دهد. در سال 1930 او یکی از مشهورترین آثار غیرالکترونیک خود را که audio file "Ionisation" نام داشت، ارائه نمود و در آن برای اولین بار از پرکاشن استفاده نمود. هرچند این کار با ادوات جدید موسیقی ساخته شد، کشف جدیدی در خلق این قبیل آثار به شمار می رفت.

در سال 1933 زمانی که وارز هنوز در پاریس اقامت داشت، طی نامه ای از دست اندرکاران موسیقی آمریکا تقاضا نمود تا بودجه لازم به منظور راه اندازی یک استودیوی موسیقی الکترونیک را در اختیارش قرار دهند. اثر بعدی او با عنوان " Ecuatorial" در سال 1934 به اتمام رسید. در این سال با تقاضای او موافقت شد و وارز مشتاقانه به آمریکا بازگشت تا بتواند به خلاقیت هایش در زمینه موسیقی الکترونیک جامه عمل بپوشاند.

بازگشت به آمریکا
اثر " Ecuatorial" وارز در آوریل سال 1934 به رهبری Nicolas Slonimsky در آمریکا اجرا شد. پس از آن او شهر نیویورک را که از سال 1915 اقامتگاه اصلی اش به شمار می رفت ترک نمود و به سانفرانسیسکو نقل مکان کرد. در سال 1936، "Density 21.5" را خلق کرد و در سال 1938 با Leon Theremin روسی، مخترع Theremin که در زمره اولین آلات موسیقی الکترونیک به شمار می رود و در آن زمان اولین سازی بود که بدون دخالت دست تولید صدا می کرد، آشنا شد ، این سال آغاز همکاری های آن دو بود.
وارز در کنار استراوینسکی


شهرت جهانی
در دهه 1950 وارز یک جلسه گفت و شنود با نسل جدید آهنگسازان از جمله : Boul و Dallapiccola برگزار نمود. در سال 1958 اثر برجسته " Poeme Electronique" را برای ارائه در مراسم افتتاحیه نمایشگاه بین المللی 1958Expo عرضه نمود. در سال 1962 از او برای پیوستن به اعضای آکادمی سلطنتی موسیقی سوئد، دعوت به عمل آمد. سرانجام در سال 1963 موفق به دریافت جایزه بین المللی Koussevitzky شد. فعالیت های هنری وارز را می توان در یک جمله خلاصه کرد :"دمیدن روح به کالبدی موسیقی الکترونیک".

بهترین شاگرد وارز یک آهنگساز چینی به نام " Chou Wen-chung" است که در سال 1949 با او ملاقات نمود و در سالیان آخر عمر دستیاری وارز را بر عهده داشت. پس از مرگ وارز نیز او اجرا و تکمیل بسیاری از آثارش را بر عهده گرفت. وی در حال حاضر در سمت استاد آهنگسازی در دانشگاه کلمبیا به فعالیت مشغول است.




نوع مطلب :
برچسب ها :

چهارشنبه 2 شهریور 1390


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :